Skagenløbet

Skagensløb 2014 (København – Skagen)

Torsdag morgen i Brøndby er hanegal erstattet af knald i røret fra de mere end 200 veteraner som fra kl. 6 bliver sendt afsted mod Skagen. Næsten alle motorcykler er ældre end de kørere, som de næste 3 dage skal føre dem igennem noget af den flotteste danske natur. Helt nøjagtigt er alle motorcykler før 1934 og 100 året for de ældste cykler nærmer sig, hvilket i sig selv er ganske imponerende.

Årets deltagere fra Stubbekøbing Motorcykel Museum med startnummer 108 og opefter er Henning på Stardard 1929, Freddy på Harley Davidson 1931, Børge på Sunbeam 1926, Jan Lund-Jørgensen på Indian med observatør Søren Lund- Jørgensen. Jan Petersen kører opsamler.

Kl. 07.45 lyder startskuddet. Årets rute bevæger sig ned over Sjælland mod Korsør med kaffepause i Kværkeby på en hyggelig gård. Syd om Ringsted af små veje hvor de færreste forvilder sig ud mere end 2 gange, men altid med udsigt til den flotte danske natur. Vi kører gennem Slagelse og ender ved Korsør Kulturhus, hvor der serveres frokost.

Der er nok ikke mange hærdede veteraner som vil indrømme det, men jeg vover den påstand, at der for manges vedkommende er lidt ekstra spænding på, når Storebæltsbroen skal krydses. Førhen fik maskinerne en velfortjent pause på færgeoverfarten, men i dag er det fuld fart på over broen, medens der krydses fingre for at mekanikken holder. Turen over broen på motorcykel er en oplevelse i sig selv, hvis maqn ikke har prøvet det før.

Vi drejer af i Nyborg og fortsætter et stykke op langs kysten med udsigt til Storebælt inden turen igen går ind gennem landet syd om Odense igennem mere smuk natur. Det er dog ikke tilladt at give sig helt hen til naturen og udsigterne, som ellers kan være meget fristende i sidevognen, for det gælder hele tiden om at være opmærksom på rutens indbyggede poster og tidskontroller.

Syd for Odense kører vi gennem Nørre Lyndelse, og snart herefter er vi fremme ved dagens eftermiddagskaffe som bliver serveret på Fangel Hotel. Turen til Middelfart køres af den gamle landevej hvor vi skal overnatte på Comwell Hotel med udsigt til Lillebælt.

Fredag morgen hedder starttiden 7.45 og dagens rute går fra Middelfart til Rebild Bakker. Freddys Harley Davidson har på gårdsdagens etape tabt en smule luft på bagdækket og med 450 kilometer til Skagen, må der findes en løsning. Der er selvfølgelig medbragt både værktøj og nye slanger, men Freddy sprøjter en omgang lappeskum i dækket som holder helt til Skagen.

Turen op gennem Jyllands fører os gennem byer som Almind, Egtved og Bindeballe Købmandsgårds, hvor vi holder første kaffepause med dertilhørende rundstykker. Det skal lige siges, at der på denne tur ikke er sparet på forplejningen, og der bliver sørget flot for os samtlige steder vi besøger.

Bindeballe Købsmandsgården i Bindeballe er åbnet i 1897 da Vejle-Vandel jernbanen blev etableret. Her kunne rejsende få opstaldet hestene, inden toget kørte til Vejle. Jernbanestrækningen er nedlagt i dag, men købmandsgården står stadig i samme stil, som for over 100 år siden, og den har gennem alle årene været åben for handel.

Vi har nu drukket formiddagskaffen i den hyggelige købmandsgård, og turen fortsætter nordpå. Vi kører forbi Jelling og igennem Tørring mod Gammel Rye, hvor der er frokostpause og vi nærmer os nu de flotte områder omkring Silkeborg Søerne. Dagens lange rute ender på toppen er Rebild bakker efter en meget flot opkørsel med et landskab præget af isens vandring. Det er noget af et syn når 200 veteranmotorcykler ankommer til hotellets parkeringsplads i røg og damp, ikke bare for løbets deltagere, men også for de øvrige gæster, som får en ekstra oplevelse. Her skal også gøres status på dagens tur, og det er nu, der skal skrues, så cyklerne kan blive klar til næste dag. Især for dem, som har været en tur på opsamlervognen. Det er i øvrigt altid spændende at se hvilket mærke, som er mest repræsenteret her.  Vi skal endnu engang bo på et flot Comwell hotel, og aftenens menu er gammeldags oksesteg, lige som man kunne ønske sig.

Lørdag morgen hedder destinationen Skagen, men vi bliver selvfølgelig ikke snydt for små krogede veje. Første stop er Limfjorden nærmere betegnet Aggersund. Vi er i god tid og holder ind til siden for at fotografere cyklerne foran broen, inden vi kører over på den anden side for at holde første pause på Cafe Bondestuen

Herefter går videre mod Aabybro igennem den ene klitplantage efter den anden, og vi er for en tid næste ude og snuse til Vesterhavet inden vi igen drejer ind i landet og forsætter de gamle cementveje ind til Aabybro. Det var min første indskydelse at disse veje måtte stamme fra 2. verdenskrig og bygget af tyskerne. Det er ikke tilfældet. Vejene er derimod bygget umiddelbart efter krigen af den danske stat i et forsøg på at skabe arbejdspladser. Samtidig skulle området gennemgå et kæmpe kultiveringsarbejde for at finde egnet landbrugsjord, hvilket gav arbejde til mange.

Vi slap ikke for grusveje på den sidste del af turen mod Skagen, hvor ruten også var lagt forbi Råbjerg Mile og den meget flotte natur her. Ud på eftermiddagen kommer vi til Skagen, hvor alle igen samles ved Rådhuset. Cyklerne er ikke ligefrem publikumvenlige efter en lang tur med flere grusveje, men så bliver hele det hele lidt mere autentisk, og det vidner også om, at vejret denne weekend var med os.

Lørdag aften bliver rundet af med præmieuddeling og endnu en god middag på Colorline Hotel i Skagen.

Vi mødte mange på turen som udtrykte glæde over at se museets motorcykler på landevejen, hvor de hører til.

 Tak for turen!

Søren Lund-Jørgensen