Nyerhvervelser

 

To Honda-klassikere doneret til museet:

Museet har fået to klassiske Honda-motorcykler af motorcykel entusiast Erik Nielsen fra Nr. Broby på Fyn.

De to motorcykler er en Honda Goldwing GL1000 fra 1977 og en Honda CB350 fra 1975. Giveren er motorcykel-entusiast Erik Nielsen (!) fra Nr. Broby på Fyn, som i mange år har gået og puslet og plejet de to klassikere. De to motorcykler er i super stand og har i flere år været på motorcykelmuseets liste over de mest betydningsfulde og interessante klassiske motorcykler, som vi gerne ville udvide museets samling med. Erik Nielsen ønsker, at de to maskiner skal bevares for eftertiden og at de unge idag kan se, hvordan de første, klassiske, Honda modeller så ud. Han har derfor valgt, at donere motorcyklerne til Stubbekøbing Motorcykel- og Radiomuseum. Vi siger mange tak til Erik Nielsen for cyklerne, som passer perfekt ind i samlingen. Museets midler er begrænsede, så vi kan kun håbe, at andre vil følge Erik Nielsens eksempel.

 

 

 Begge motorcykler kan ses i hele efterårsferien fra den lørdag den 10. oktober til søndag den 18. oktober. Alle dage fra klokken 10.00 til 17.00.

Fund fra magasinet:

Standard Rex-Sport 500

Denne sæson åbner med et par spændende nyheder fra museets magasiner. Een af dem er denne Standard Rex-Sport 500 fra 1935.

Standard motorcyklerne blev fremstillet i Ludwigsburg i Sydtyskland fra 1928 og indtil udbruddet af 2.verdenskrig i 1939.
Modellerne, der rangerede fra 350 til 1000 ccm, var alle af meget høj kvalitet og blandt de bedst konstruerede motorcykler i mellemkrigsårene. Deres fremragende, engelsk inspirerede, design, gennemprøvede schweiziske MAG-motorer og solide schwabiske forarbejdning har gjort Standard motorcykler til eftertragtede samlerobjekter.
I 1934 præsenteredes denne Standard 500 Rex-Sport model, der var udstyret med fabrikkens første egenudviklede og producerede motor. Rex-Sport 500 blev den mest sofistikerede og populære motorcykel, som den tyske fabrik fremstillede. Den var udstyret med en avanceret overliggende knastaksel, kaldet Königswelle, dobbeltport udstødning og en Brough racer-forgaffel produceret på licens fra USA. Modellen fik flotte placeringer både i udholdenhedsløb og på datidens racerbaner og markerede et af højdepunkterne i tysk motorcykel-historie.

Denne Raleigh er en anden af magasin-fundene. Besøg museet og se hele cyklen!

Spændende Motobecane indgår i museets samling.

Kr. Himmelfartsdag blev museets samling forøget med en spændende motorcykel, nemlig en Motobecane af typen MB1 fra 1924. Motobecane MB1 var den allerførste motorcykel, som det franske firma Motobecane fremstillede og den var en stor succes hos forbrugerne. Den var udstyret med en 175 ccm to-takts motor, hvor kræfterne blev overført direkte til baghjulet via en kilerem. 

Motebecane MB1 var en praktisk brugsmotorcykel uden nævneværdige børnesygdomme og den slog hurtigt navnet Motobecane fast, som en af de bedste motorcykelproducenter i Frankrig. Samtidens reklame herover slog netop på MB1's praktiske og brugsmæssige værdier.

2014.

I 2014 kan museet fremvise flere spændende nyheder, hvoraf den vigtigste er Honda CB 450 Super Sport - også kaldet Black Bomber - som er en milepæl i moderne motorcykelhistorie. Det var den første store japanske motorcykel, der tog kampen op med de engelske paralleltwins og det med meget stor succes.  Modellen kom til Europa i slutningen af 1965 og fik hurtigt tilnavnet Black Bomber. Dels fordi den kun kunne fås i en farve - sort -, men især fordi den faldt som en bombe på markedet - især for englænderne og den engelske motorcykelindustri. I mange år havde de engelske paralleltwins totalt domineret verdensmarkedet for store motorcykler og Honda CB 450 Black Bomber var den første store japanske motorcykel, der tog kampen op med de indtil da uovervindelige englændere.Teknisk var den englænderne overlegen. Som den første produktionsmotorcykel i verden var den udstyret med dobbelt overliggende knastaksler og ventilerne blev styret af torsionsstænger. En teknik. som Honda også brugte i deres 12-cylindrede Formel 1 racer og som garanterede nøjagtig ventillukning op til 11 000 omd/min.!

I forgrunden Honda CB 72, som er udlånt af Hans Larsen fra Ringsted.

En anden af årets nyheder er Honda CB 72 fra 1963. Det var den første japanske motorcykel, der fik udbredt succes både i Japan, Europa og USA. Dens teknik udsprang fra Hondas succesfulde Grand Prix racere med bl.a. overliggende knastaksel og 180 grader twinmotor. Stellet var åbent med motoren som en bærende del af stellet og den var udstyret med el-start og omdrejningstæller.

2013.

Honda CBX er en af de største nyheder på museet i år.

Suzuki GT 380 er en anden af årets nyheder.

_______________________________________________________________

2012.

Den 6 juli havde museet besøg af klub Heinkel-Freunde Berlin.

2011.

BFC Røvskubber, Type 1, fra 1951 er en milepæl i dansk knallerthistorie.

Museet modtog i sommers denne velrenoverede Jawa 250 fra 1957 fra Kjeld Kristensen, Esbjerg.

Denne topventilede Raleigh fra 1930 er en af årets nyheder på museet.

Hyosung GT125R er en anden af årets nyheder.

__________________________________________________

2010.

Tre nyheder, som kan ses på museet fra den 1. april.

_____________________________________________________________________

2009.

Kineserne kommer!

_____________________________________________________________________

2008.

En af nyhederne i 2008 er YAMAHA XJ 600 fra 1988, som er en gave til museet fra John Nielsen, Falkerslev. YAMAHA XJ 600 var den første japanske in-line four, der  havde 600 ccm og dertil en af de første firecylindrede maskiner med mono shock affjedring på baghjulet.

_______________________________________________________________

2007.

En af nyhederne i 2007 er denne svenske Lito motocrossmaskine.

____________________________________________

Stubbekøbing Motorcykel- og Radiomuseum nyhed i 2006 på motorcykelfronten er en en ganske sjælden tysk Göricke 200 S fra 1953. 

_________________________________________

 

Stubbekøbing Motorcykel- og Radiomuseum kan  til 2005-sæsonen fremvise to "nye" motorcykler, der er blevet restaureret helt fra grunden af. 

Humber 350 ccm - 1926. Coventry, England.

DKW 98 ccm - 1938. Tyskland.

____________________________________

Vi præsenterer en sensationel nyhed…
Letvægts Motorcyklen Auly – et dansk kvalitetsprodukt !

Sådan lød reklametrommerne for den danskbyggede motorcykel Auly, som Stubbekøbing Motorcykel- og Radiomuseum i 2004 kunne fremvise et flot restaureret eksemplar af. Endda en af de tidligst fremstillede Auly’er fra 1949 med et meget lavt produktionsnummer.

Det var mekaniker Jens Nielsen, Lyngby Hovedgade, der konstruerede letvægtsmotorcyklen og den blev produceret af Motorcykelfabriken Auly i Ans ved Silkeborg. I årene 1949 til 1954 blev der fremstillet ca. 500 eksemplarer af Auly’en, der officielt havde et cylindervolumen på 119 ccm.

Ved eftermålinger viser det sig, at cylindervolumem faktisk er på 122 ccm. Et tal, der bringer tanken hen på den samtidige tyske letvægtsmotorcykel Ardie, der blev bygget i Nürnberg. Den havde betydelige konstruktionsmæssige lighedspunkter med Auly.

Måske har mekaniker Jens Nielsen skelet vel meget til Ardie, da han skulle konstruere Auly, for under hans drejebænk fandt man senere et godt skjult eksemplar af den tyske Ardie-motor.

Auly-motoren var forsynet med aftagelig cylindertop i  presset letmetal og cylinderen havde udskiftelig cylinderforing. Se hele motorcyklen på vores museum!