Motorcykelmuseet

Motorcykelmuseet

Af Vagn Wiberg

Stubbekøbing Motorcykelmuseum blev grundlagt i 1977 i et samarbejde mellem Stubbekøbing Kommune og motorcykelsamler og malermester Erik Nielsen fra Karleby. I over 20 år havde Erik Nielsen indsamlet, opkøbt og restaureret motorcykler og ved indvielsen i juni 1977 kunne han stolt fremvise sin veteranmotorcykel samling for offentligheden og pressen.

I de forløbne 37 år er museets samling blevet større og større, og hvert år kommer der nyheder til. I dag udstiller Stubbekøbing Motorcykelmuseum over 160 motorcykler, 15 knallerter og 80 løse motorcykelmotorer fra 1897 til 1994, og det placerer museet som et af de største i Europa. Motorcykelsamlingen indeholder en perlerække af sjældenheder og milepæle fra England, Tyskland, USA, Frankrig, Danmark, Belgien, Schweiz, Italien, Tjekkoslovakiet, Sverige og Japan. Den store bredde af sjældne mærker og klassiske modeller fra så mange nationer er ganske unik, især set i lyset af den kendsgerning, at de allerfleste af motorcyklerne har en dansk historie og har kørt i Danmark. Stubbekøbing Motorcykelmuseum viser den tekniske udvikling, som motorcyklen har gennemgået fra 1897 og frem til i dag, og afspejler samtidig den rolle motorcyklen har spillet i samfundet, økonomisk, socialt og kulturelt.

DANMARK

Den ældste motorcykel på museet er en Dansk Humber fra 1897 og det er den ældste motorcykel i Danmark. Motoren er en De Dion Bouton motor på 760 ccm, der kun blev kun bygget i ganske få eksemplarer og den er helt unik i sin opbygning. Det er 2-cylindret motor med cylindrene placeret oven over hinanden og med én gennemgående plejlstang. Den blev udviklet i samarbejde med brasilianeren Santos Dumont, som dengang eksperimenterede med styrbare balloner. Dertil skulle han bruge en let motor, der kunne yde mindst 8 hk. Den eneste motor, der dengang kom i nærheden af disse krav, var den 1-cylindrede De Dion Bouton, men den var for svag. Santos Dumont fik fabrikken til at bygge ham nogle tandemmotorer, hvor man satte to motorer oven på hinanden. Derved fik man en let motor på 760 ccm, som ydede mellem 9 og 10 hk. Projektet lykkedes og Dumont foretog flere flyvninger med disse motorer. Museets eksemplar har været brugt som motorpacemaskine, men er senere blevet ombygget til landevejsbrug. I stedet for det tidligere remtræk er der monteret en to-trins gearkasse og kædetræk til baghjulet.

Museet udstiller 11 andre danske motorcykler af mærkerne Elleham, DISA, Hamlet, Auly, Mørch, P.H.N. og selvfølgelig Nimbus. Mange af modellerne er uhyre sjældne og et par af dem findes kun i det ene eksemplar, som museet ejer.

USA

USA er også rigt repræsenteret i udstillingen med 28 modeller fra mange forskellige mærker. Fra Harley-Davidson vises der ikke blot en række af de klassiske 45 grader V-twins, men også et par sjældne 1-cylindrede maskiner og en sportsmodel med boxermotor. Indian er repræsenteret med en stribe af deres mest kendte modeller lige fra den sjældne 1-cylindrede 4 HK fra 1913, til Indian Prince, Scout, Police Scout, Big Chief og Indian Four. Derudover kan man se motorcykler fra klassiske og sjældne mærker som Pope, Reading Standard, Excelsior, ACE, Cleveland, Super-X, Pierce-Arrow, Nera-Car og Henderson.

Pierce Arrow Four, der blev produceret i Buffalo, New York, var den første firecylindrede amerikanske motorcykel. Det var en maskine af meget høj kvalitet, men den var også bygget af det berømte Pierce Great Arrow Moto Car Company, der producerede biler i den dyreste luksusklasse. Den firecylindrede motor var næsten vibrationsfri og maskinen blev bygget af de fineste materialer og efter de højeste standarder. Denne state-of-the-art motorcykel var avanceret på flere områder. Det lukkede kardantræk til baghjulet var en bærende del af rammen og stellets overdel, der var 9 cm i diameter, blev elegant benyttet til en kombineret benzin- og olietank. Pierce Arrow Four var datidens suverænt dyreste motorcykel og den blev kun produceret i 4 år, for fabrikken stoppede produktionen i 1913. Museets flot restaurerede eksemplar er fra 1912 og en af de ganske få Pierce Arrow Four, der er findes i verden i dag.

ENGLAND

England var i mange år førende på verdensmarkedet indenfor motorcyklens udvikling, både mht. hverdagsmaskiner og på racerbanerne, og engelske motorcykler blev eksporteret i stort tal til mange forskellige nationer. England var centrum for Europas industrialisering, og de engelske ingeniører og motorcykelproducenter byggede på denne tradition og fremviste en teknisk innovation og kreativitet, der begejstrede motorcykelpublikummet i alverdens lande. På racerbanerne fejrede de engelske maskiner utallige meritter og sejre, og mange entusiaster mener stadig, at England er den største motorcykelnation i verden. Stubbekøbing Motorcykelmuseum udstiller over 50 forskellige klassiske engelske motorcykler fra en række kendte mærker som AJS, Ariel, Bradbury, BSA, Calthorpe, Douglas, Humber, James, Matchless, New Hudson, New Hudson, Norton, Raleigh, Royal Enfield, Rudge, Scott, Sunbeam, Velocette, Vincent, Vindec og Triumph.

Triumph, der begyndte at producere motorcykler i 1903, er en af de førende engelske motorcykelmærker gennem tiderne. En af de vigtigste maskiner i Triumphs og den engelske motorcykelindustris historie, er Triumph Speed Twin, der kom på markedet i 1937. Den var konstrueret af Edward Turner og kom til at danne basis for Triumphs motorcykler i de næste fyrre år. Triumph Speed Twin havde to parallelle opretstående cylindre og efterfulgte den 1-cylindrede Triumph Tiger. Men Speed Twin var genial i sin enkelthed, for selv om den var 2-cylindret, var den både lettere og smallere end Tiger. På grund af den kortere stempelvandring kunne den tage flere omdrejninger og dermed yde flere hestekræfter, og samtidig var vibrationerne mindre. Triumph Speed Twins design dominerede den engelske motorcykelproduktion efter anden verdenskrig og helt op til 70erne, eftersom også AJS, BSA, Matchless og Norton gik over til at benytte en lignende motorkonstruktion. Stubbekøbing Motorcykelmuseum udstiller ikke blot en flot Triumph Speed Twin fra 1939, men også sports versionen, Triumph T100, der yder 7 HK mere.

TYSKLAND

Tyskland var forbrændingsmotorens og motorcyklens oprindelsesland og fra omkring århundredeskiftet begyndte producenter som Adler, NSU, Victoria og Wanderer at fremstille deres første masseproducerede motorcykler. Op til og efter 1. verdenskrig dukkede flere hundrede mærker op for at tilfredsstille den stigende efterspørgsel og det nærmest umættelige marked. Et af de mest succesfulde var DKW, der blev grundlagt af den danske ingeniør Jørgen Skafte Rasmussen. DKW var blandt det lille antal motorcykelproducenter, der overlevede den tyske økonomis sammenbrud i 1920erne, og i 1930erne var DKW verdens største motorcykelfabrik.

Stubbekøbing Motorcykelmuseum udstiller 35 forskellige tyske motorcykler, deriblandt flere spændende DKW’er, bl.a. den allerførste DKW fra 1921, Golem, og den 2-cylindrede DKW SP 500 fra 1954 med dynastart. Fra NSU vises flere modeller lige fra en racerinspireret 800 ccm V-2 fra 1910 og frem til halvtressernes NSU Quick, Super Fox, Max og Konsul. Andre tyske mærker som Adler, BMW, Cito, Göricke, Hoffmann, Maico, Triumph, Victoria, Wanderer, MZ og Zündapp er repræsenteret i udstillingen med klassiske og spændende modeller, f.eks. en topventilet BMW R 63 fra 1927, Victoria Bergmeister, Maico Taifun og Zündapp K 800, der var datidens 4-cylindrede luksusmaskine og en af de mest eftertragtede tyske motorcykler i dag.

RESTEN AF EUROPA

I motorcyklens barndom var Frankrig et af de førende lande og mærker som De Dion Bouton, Peugeot og Terrot var med til at skabe grundlaget for en blomstrende fransk industri. Motorcykelmuseet udstiller den første Peugeot model fra 1904, som fabrikken fremstillede med egen bygget motor. Peugeot leverede motorer til flere andre mærker, bl.a. til den danske Elleham motorcykel, før den danske opfinder gik over til at bygge sine egne motorer. Terrot var den største franske motorcykelproducent og en af Terrots mest kendte modeller var en 1-cylindret topventilet maskine på 500 ccm. Modellens succes afspejles i dens popularitet blandt nutidens samlere og på museet kan man se et flot eksemplar fra 1950.

Østrigs ældste og største motorcykelfabrik, Puch, begyndte at producere motorcykler med firetaktsmotorer i 1903. Men i 1922 konstruerede Giovani Marcelloni en serie modeller med avancerede dobbeltstemplede totaktsmotorer fra 125 til 500 ccm, og fra da af har Puch hovedsageligt produceret motorcykler med totaktsmotorer. Stubbekøbing Motorcykelmuseum udstiller flere af disse avancerede totaktere foruden en uhyre sjælden Puch med en 4-cylindret firetakts boksermotor.

Sverige, Belgien, Schweiz, Tjekkoslovakiet og Italien er alle lande, der har stolte motorcykeltraditioner, og de er repræsenteret i udstillingen med spændende modeller fra mærker som Husqvarna, Lito, FN, Motosacoshe, Moto Reve, Jawa, Lambretta og Moto Guzzi.

JAPAN

Den første japanske motorcykel blev fremstillet i 1909, men det var først efter 2. verdenskrig den japanske motorcykelindustri begyndte at udvikle sig med stormskridt. Krigen havde ødelagt Japans infrastruktur og der opstod et behov for billig persontransport. Forskellige producenter begyndte at fremstille simple og billige motorcykler. Konkurrencen var hård og det resulterede i et bedre og bedre produkt. De japanske motorcykler var pålidelige, driftsikre og nemme at køre. Den hjemlige efterspørgsel gjorde at industrien voksede sig større og større, og det accelererede endnu mere, da eksporten for alvor begyndte i starten af 1960erne. Honda, der startede det japanske eksporteventyr, blev verdens største motorcykelproducent i midten af 1960erne og siden da har den japanske motorcykelindustri været dominerende på verdensmarkedet.

Stubbekøbing Motorcykelmuseum udstiller forskellige modeller fra Honda, Suzuki og Yamaha. Mest bemærkelsesværdig er måske Yamaha FZR 750RR, også kaldet OW-01. Modellen blev introduceret i 1989 som en produktionsreplica af Yamahas succesfulde fabriksracer, der i årene 1987-88 vandt det berømte SUZUKA 8-timers løb. OW-01 er fremstillet til brug på racerbanen, men for at opnå godkendelse til Superbike og Formula 1 verdensmesterskabs løb, skulle den også kunne købes til gadebrug. Ved præsentationen i 1989 var OW-01s motor- og stelkonstruktion flere år forud for sin tid. Motoren havde 5 ventiler pr. cylinder, plejlstængerne var af titanium, stellet var deltabox i aluminium og affjedringen et avanceret fuldjusterbart Öhlin system.