Moto Guzzi 500 GTV Politimodel

Moto Guzzi 500 GTV Politimodel 1937.

Af Vagn Wiberg

En af de mest specielle motorcykler, som besøgende kan se på Stubbekøbing Motorcykel- og Radiomuseum, er en Moto Guzzi 500 GTV Politimodel fra 1937. Den har, i modsætning til alle de andre motorcykler i samlingen, to styr. Et til føreren og et til passageren. Det har den, fordi den er lavet specielt til det italienske politi, som var en af de kunder, som Moto Guzzi lavede specialmodeller til. Andre specialmodeller blev produceret til det italienske postvæsen, militær og toldvæsen.

Politimodellen havde en 498,4 ccm stor encylindret motor, der var placeret liggende på langs, horisontalt i stellet. Det gav cyklen et meget lavt tyngdepunkt - og et godt udgangspunkt for gode køreegenskaber. Motoren, der ydede 18 hestekræfter, var overkvadratisk med en boring på 88 mm og en slaglængde på 82 mm, som var ret usædvanligt for den tid. Den lille slaglængde betød, at motoren var meget omdrejningsvillig og den store boring gav plads til store ventiler, så motoren kunne "ånde" bedre. De to ventiler var overliggende og blev aktiveret af stødstænger.

    

Ventilfjedrene var af den meget specielle "hårnåle" type, som på det tidspunkt var meget sjælden og faktisk forud for sin tid. De stikker ud i luften fra motorens top og ser umiddelbart ret skrøbelige ud, men de blev senere benyttet af både Ferrari og flere af datidens mest avancerede engelske encylindrede motorcykler, bl.a. Norton Manx og Velocette Thruxton. De blev valgt af samme grund som Ducati benyttede sig af desmo-ventiler, nemlig for at forhindre træthedsbrud eller såkaldt "ringende" ventiler, som almindelige fjedre ofte kom ud for under hårdt pres. Hårnåle-ventilfjedrene, derimod, blev luftafkølede og blev derfor ikke så varme, og det betød, at de var mindre udsat for nedbrud. En anden fordel ved dem var, at de kunne udskiftes, uden man behøvede at åbne motoren. Fra midten af 1960erne  blev det teknisk muligt, at fremstille højkvalitets stålfjedre til ventilfjedre og det gjorde brugen af hårnåleventilfjedre teknisk unødvendig. Moto Guzzi fortsatte - ligesom Ducati er fortsat med deres desmoventiler - med at benytte hårnålefjedre frem til 1976.

Moto  Guzzi 500 GTVs enorme svinghjul var monteret på venstre side af motoren. Det havde en diameter på 280 mm og vejede 8,2 kilo. På denne politi-model er svinghjulet delvis afskærmet, men på hovedparten af modellerne var svinghjulet ikke afskærmet på nogen måde. Det gav modellen øgenavnet "bacon-skiveren". En af fordelene ved det udvendigt monterede svinghjul var, at krumtaplejerne kunne placeres meget tæt på hinanden. Resultatet var en meget solid konstruktion, der, i modsætning til de store encylindrede engelske og tyske maskiner, havde en meget rolig motorgang og forbavsende få vibrationer.

Forhjulsaffjedringen bestod af en parallel gitterramme, med to centralt placerede fjederelementer. Baghjulsaffjedringen var meget usædvanlig og faktisk langt forud for sin tid: svinggaflen var forbundet til to affjedringselementer, der var placeret i en metalkasse under motoren. Præcis samme teknik, som de mest avancerede motorcykler bruger i dag.

Den horisontalt liggende 500 model var rygraden i Moto Guzzi-fabrikkens modelprogram. Det var den første motorcykel, som fabrikkens grundlægger, Carlo Guzzi, debuterede med i 1921,og modellen blev så populær, at den forblev på markedet i 55 år. Den første udgave, kaldet Normale, er i årenes løb blevet efterfulgt og forbedret af utallige modeller og typer: Spor15, GT, GTV, Norge ,Alce, Astore, Superalce ,Condor, Dondolino, Falcone, Falcone Militare og Sahara. Men den første models grundlæggende konstruktion er i hovedtrækkende forblevet uændret gennem alle årene. Ja, selv motorens boring på på 88 mm og slaglænge på 82 mm er præcis de samme på Sahara-modellen fra 1976, som de var på Normale-modellen i 1921.    

Moto Guzzi kastede sig fra starten af i 1921 over motorløb og på forbavsende kort tid markerede fabrikken sig på den internationale racerscene. Allerede i 1921 vandt de deres første store sejr i 500 cc klassen i Palermo-løbet på Sicilien. Flere sejre fulgte hurtigt efter og i 1924 vandt Moto Guzzi europamesterskabet i 500 cc Grand Prixklassen. I 1935 vandt Moto Guzzi Senior TT løbet på Isle of Man og brød dermed en mangeårig Norton dominans. Faktisk var det første gang et ikke-engelsk mærke havde vundet løbet siden 1911!